10 فروردین 1398

فعالیت های کتابدار در راستای سواد خواندن (پرلز)

مولف: راضیه حسینی   /  دسته: علمی - مقاله   /  رتبه دهید:

فعالیت های کتابدار در راستای سواد خواندن (پرلز)

نیروی انسانی هر کشوریکی از با ارزش ترین سرمایه های آن کشور است.نیروی انسانی کارآمد و توانا نقش تعیین کننده ای در رشد و پیشرفت همه جانبه یک کشور دارد.کودکان ودانش آموزان هر جامعه به عنوان سرمایه انسانی آینده یک کشور باید از دوران کودکی آموزش تفکرخلاقانه و صحیح را دیده و در همه امور مهارت پیدا کنند تا بتوانند در آینده نیازهای یک جامعه را برطرف کنند.آموزش یک سویه از معلم به دانش آموزچیزی جز حفظ کردن مطالب وجلوگیری از خلاقیت و رشد ذهنی نیست.

وجود یک کتابخانه و کتابداردر مدرسه می تواند دری از علم ودانایی وخلاقیت را به روی به سوی دانش آموزان باز کند.

آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان،ایجاد علاقه به جستجو وکشف وخلاقیت از سوی یک کتابدارتاثیر مستقیمی بر روی آینده یک فرد،یک جامعه ویک کشور دارد.

کتابخانه قلب مدرسه است ومدرسه بدون کتابخانه کالبدی بی جان است.عادت به خواندن از کودکی شکل می گیردو بعد از خانواده می گویند مدرسه دومین محیطی است که باید مقدمات ایجاد این عادت را در کودک ایجاد کند.انسان به طور معمول ،از دو راه اساسی کسب دانش می کند :1-آموزش مستقیم و نظام مند 2-تجارب و مطالعات و دریافت های فردی

بدون شک روش دوم بسیار عمیق تر و اثرگذارتربوده ودر انجام این مهم ،نقش کتابخانه غیر قابل انکار است. کتابخانه سرچشمه آب حیاتی است که همه تشنگان معرفت عطش خود را با آن فرو خواهند نشاند.

پرلز چیست ؟

جهت سنجش پیشرفت سواد خواندن و مطالعه یکی از مطالعات انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است و برای تجارب یادگیری خواندن دانش آموزان در خانه و مدرسه طرح ریزی شده است.سواد خواندن یکی از مهم ترین توانایی هااست.

پرلز سواد خواندن را این گونه تعریف می کند :

توانایی درک و استفاده از صورت های زبان نوشتاری که جامعه لازم می داندو یا برای افراد ارزشمنداست.به تعبیر ساده تر سواد خواندن به معنای درک و دریافت مطلوب از متن مورد مطالعه و کاربرد آن در زندگی روزمره است. توانایی و مهارت که کودکان را قادر می سازد تا بتوانند به طور فعال و آگاهانه در جامعه مشارکت داشته باشند.

آزمون خواندن پرلز به دو هدف عمده کودکان از خواندن توجه دارد:1-خواندن برای تجربه ادبی 2-خواندن برای کسب اطلاعات واستفاده از آن

پرلز در مطالعات خود چهار فراینددرک مطلب را نیز مد نظر دارد:

1-تمرکز و بازیابی اطلعاتی که به صراحت در متن بیان شده

2-استنباط مستقیم یا نتیجه گیری ساده

3-استنتاج (تفسیر و تلفیق ایده و اطلاعات)

4-قضاوت و ارزشیابی

نگاه به نتایج مطالعات پرلز و مقایسه عملکرد کشورهای برتر در سوادخواندن نشان می دهد یکی از مهم ترین عوامل این برتری ،توانایی ها و مهارت های حرفه ای معلمان در آموزش خواندن به دانش آموزان می باشد.

افزایش سواد خواندن که به توسعه فرهنگ کتاب وکتابخوانی کمک شایانی خواهد کرد.به نظر من راه رسیدن به توسعه فرهنگ خواندن در جامعه کودکان هستند.

در کتابخانه واحد 16 آموزش همسو با اهداف یادگیری مفید و موثرو در راستای آزمون پرلز(pirls) فعالیتهایی انجام می گیرد که در جای خود ،شایان توجه و تامل فراوان است .

1-در نظر گرفتن ساعتی در برنامه هفتگی دانش آموزان به مطالعه تحت عنوان (زنگ کتابخانه)

2-آموزش بهداشت مطالعه (آموزش شرایط محیطی،مطالعه بهینه و درست)

3-آموزش طرز استفاده درست از کتابخانه مدرسه و کتابخانه های عمومی

4-آموزش شیوه های درست مطالعه و زمانهای مناسب برای مطالعه

5-تشکیل کتابخانه کلاسی

6-برگزاری نشست کتابخانه ای به منظور معرفی افراد برترو ایجاد انگیزه و شور نشاط بیشتر و آشنایی بیشتر با کتابخانه ای عمومی سطح شهر

7-تشکیل ایستگاه مطالعه در زنگ تفریح در سالن آموزشگاه

8-افتتاح کافه کتاب و کتابخانه دورهمی در حیاط آموزشگاه

9-برگزاری مسابقات کتابخانه ای مطابق با تقویم اجرایی و برگزاری مسابقات کتابخوانی امام شناسی

10-ارزیابی کتابخوان برتر و تقدیر از آنها

11-پرورش روحیه تحقیق و پژوهش در دانش آموزان با برگزاری مسابقات پژوهشی

12-قصه خوانی برای دانش آموزان :

ادبیات کودکان شامل قصه ، شعر، نمایش، افسانه و داستان است.داستان ها و اشعاری که کودکان می خوانند و می شنوند ، اثری عمیق در فکر و روحیه آنان می گذاردو آنان را برای رویارویی با مسائل رشد و معاشرت با دیگران آماده می سازد و نیز در درک و فهم مشکلات زندگی آنان

را یاری می کند.

13-آموزش خلاصه کردن مرحله به مرحله کتاب داستان و کتاب های علمی

14-آموزش داستان نویسی

15-آموزش قصه گویی

16-آموزش بیشتر زبان فارسی با طرح ضرب المثل ها،کنایه ها و چیستان ها

17-پخش فیلم های آموزشی

از مزایای فیلم های آموزشی می توان به این موارد اشاره کرد:

یادگیری گروهی ، تکرار تجربه های یادگیری ، صرفه جویی در هزینه و زمان، ایجاد انگیزه،فراهم آوردن تجربه های یادگیری خاص ، آمیختن دو حس دیداری و شنیداری که سبب

 درک و فهم بهتر یادگیری و افزایش میزان یادآوری مطالب می شود.

18-ارائه مقالات با هدف توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سایت مدرسه

 

 

تعداد مشاهده (176)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مقاله "فعالیت های کتابدار در راستای سواد خواندن (پرلز)"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید